نحوه تعویض لنت ترمز

اگر متوجه شوید که می توانید لنت ترمز دیسکی خودرو خود را به سرعت، به راحتی و بدون ابزار تخصصی تعویض کنید، شگفت زده خواهید شد.

چرا باید لنت ترمز خود را عوض کنید؟

این روزها تقریباً همه خودروها دارای ترمز دیسکی جلو هستند. ترمزهای جلو معمولاً سریعتر از ترمزهای عقب (که می توانند ترمزهای دیسکی یا کفشکی باشند) فرسوده می شوند، بنابراین نیاز به تعویض بیشتر دارند. وقتی لنت‌های ترمز خیلی نازک می‌شوند، باید آن‌ها را عوض کنید، به‌خصوص اگر وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، مدام شروع به ایجاد صدای جیر جیر یا ساییدن فلزی کنند. اما سر و صدا به تنهایی همیشه بهترین شاخص نیست، بنابراین بهتر است با بررسی دوره ای ضخامت لنت های ترمز پیش بینی کنید که چه زمانی این اتفاق می افتد.
اگر متوجه شوید که می توانید لنت ترمز دیسکی خودرو خود را به سرعت، به راحتی و بدون ابزار تخصصی تعویض کنید، شگفت زده خواهید شد. انجام آن توسط خودتان نیز باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود. اما حتی اگر خودتان علاقه ای به انجام این کار ندارید، دانستن این موضوع درک آنچه مکانیک شما ممکن است روزی به شما بگوید را آسان تر می کند.

توجه: اگر هنگام ترمزگیری قسمت جلویی خودرو لرزید، ممکن است روتورهای ترمز شما تاب برداشته باشد. اگر روتورها شیاردار یا ناهموار به نظر می‌رسند، ممکن است به تعویض نیاز داشته باشند. ممکن است برای این کار به کمک یک متخصص نیاز داشته باشید.

صرفه جویی در هزینه: حدود ۱۰۰ هزار تومان برای اکثر خودروها و خیلی بیشتر برای خودروهای لوکس

زمان مورد نیاز: ۱ ساعت

ابزار مورد نیاز:

  • دستکش یکبار مصرف مکانیکی برای محافظت از دست و تمیز نگه داشتن آنها
  • جک
  • آچار بکس
  • گیره یا چوب برای جمع کردن پیستون
  • آچار (یک سوکت، انتهای باز یا آچار قابل تنظیم را انتخاب کنید)
  • وسیله برای بیرون کشیدن روغن ترمز
  • تکه ریسمان


مواد مورد نیاز:

لنت ترمز جدید. از آنجایی که با انجام این کار خودتان در هزینه خود صرفه جویی می کنید، ممکن است بخواهید با خرید لنت ترمزی بهتر، که گران تر هستند، اطمینان بیشتری را از کارکرد لنت خود ایجاد کنید. برای خرید لنت ترمز مناسب خودرو خود میتوانید از همراه لنت دیدن کنید. قوطی روغن ترمز. دفترچه راهنمای مالک خود را برای نوع مناسب بررسی کنید.

قبل از شروع به چند نکته توجه کنید

سیستم ترمز خودرو

کالیپرهای خود را بشناسید: اکثر خودروها دارای مجموعه ترمز “کالیپر کشویی” هستند. این چیزی است که در عکس بالا نشان داده شده است. این مجموعه ترمز را با ترمز خودروی خود مقایسه کنید. خودروهای دیگر دارای مجموعه “کالیپر ثابت” هستند. لنت های ترمزهای کالیپر ثابت نیز به راحتی قابل تعویض هستند، اما روند کمی متفاوت است، بنابراین ما آن را در بخش آموزشی دیگری پوشش خواهیم داد.

یک طرف، سپس طرف دیگر: به دلایلی که بعدا مشخص خواهد شد، قبل از انجام سمت دیگر، باید مراحل تعویض لنت های یک طرف ماشین را تا انتها طی کنید. از آنجایی که در یک هرزمان لنت ترمز یک طرف را تعویض می دهید، فرمان را طوری بچرخانید که چرخی که روی آن کار می کنید زاویه دار باشد تا دسترسی بهتری به ترمزها داشته باشید.

اکنون می توانیم شروع کنیم.

  • مراحل تعویض لنت ترمز
  • چرخ را بردارید
  • پیچ کشویی را بردارید
  • قاب محافظ را به سمت بالا بچرخانید
  • لنت های ترمز قدیمی را بیرون بکشید
  • گیره های نگهدارنده را تعویض کنید
  • لنت های ترمز جدید را داخل آن قرار دهید
  • پیستون ها را جمع کنید
  • سطح روغن ترمز را کنترل کنید
  • قاب محافظ را تغییر مکان دهید
  • پیچ کشویی را دوباره نصب کنید
  • برای سمت دیگر تکرار کنید
  • تست رانندگی در شرایط ایمن

چرخ را بردارید

باز کردن چرخ خودرو

مهره های چرخ را باز کنید. سپس یک پایه جک را زیر قاب ماشین قرار دهید و ماشین را بلند کنید. مهره ها را کاملا جدا کرده و چرخ را بردارید. اکنون به مجموعه ترمز دسترسی دارید و می توانید با خیال راحت به آن سیستم دسترسی داشته باشید.

پیچ کشویی را بردارید

بازکردن پیچ های کالیپر

دو پیچ لغزنده را پیدا کنید (که گاهی اوقات “پین” نامیده می شود) که قاب محافظ را در جای خود نگه می دارد. در این خودرو پیچ ها در داخل قرار دارند. فلش های موجود در عکس بالا به آنها اشاره می کنند. به طور کلی فقط لازم است پیچ پایین را بردارید. ممکن است طولانی باشد، اما زمانی که کاملا شل شود، به راحتی خارج می شود.

قاب محافظ را به سمت بالا بچرخانید

جابه‌جایی قاب محافظ

همانطور که در عکس بالا نشان داده شده است، با برداشتن پیچ پایین، قاب محافظ به سمت بالا می چرخد. شیلنگ لاستیکی، که شیلنگ هیدرولیک است، برای این امکان خم می شود، بنابراین هیچ یک از شیلنگ های هیدرولیک را جدا نکنید. اگر فکر می کنید باید یک شیلنگ هیدرولیک را قطع کنید، قطعا در اشتباه می‌باشید. ترمزها را دوباره جمع کنید و از متخصص کمک بگیرید.

در این مرحله، بررسی ضخامت لنت های ترمز برای تأیید نیاز به تعویض آنها بسیار آسان است. بیشتر لنت‌های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که زبانه‌های فلزی کوچکی هستند که هنگام تماس با روتورها جیر می‌زنند. حتی اگر اینها هنوز لمس نشده باشند، اگر ضخامت مواد اصطکاک در هر نقطه کمتر از ۰.۳ میلی متر باشد یا کمتر، لنت ها فرسوده می باشند.

لنت های ترمز قدیمی را بیرون بکشید

خارج کردن لنت ترمز قدیمی

لنت‌های ترمز اکنون در معرض دید قرار گرفته‌اند و گیره‌های نگهدارنده آن‌ها را آزادانه در جای خود نگه می‌دارند. همانطور که در عکس نشان داده شده است، به سادگی لنت های ترمز قدیمی را بیرون بکشید.

مقایسه لنت های جدید و قدیم

در عکس بالا مقایسه لنت ترمز جدید و ضخیم تر (بالا)، در کنار لنت ترمز قدیمی و فرسوده (پایین) را مشاهده می کنید.

گیره های نگهدارنده را تعویض کنید

گیره های نگهدارنده

عکس بالا گیره های نگهدارنده جدید لنت را نشان می دهد. لنت های جدید تقریباً همیشه دارای گیره های جدید هستند که به لنت ها اجازه می دهد به راحتی به جلو و عقب بلغزند. از جدیدها استفاده کنید و قدیمی ها را کنار بگذارید. هیچ پیچ نگهدارنده ای برای گیره ها وجود ندارد. آنها فقط در جای خود محکم می شوند. معمولاً گیره‌های چپ‌دست و راست‌دست وجود دارد، بنابراین هر بار یکی را عوض کنید.

بسته روغن کاری

اغلب، یک بسته کوچک از گریس همراه با لنت ترمز می آید. همانطور که در عکس بالا نشان داده شده است، این روغن کاری را روی گیره های لنت های ترمز جدید اعمال کنید تا از صدای جیر جیر آنها جلوگیری شود.

تصویر لنت ترمز جدید

این عکس نشان می دهد که لنت ترمز جدید دارای یک قاب پرچ شده است که صفحه فلزی نازکی است. برخی از لنت‌های ترمز ممکن است دارای قاب های متصل نشده باشند که باید به طور موقت در موقعیت خود قرار گیرند تا زمانی که لنت‌ها را در جای خود قفل کنید. “گوش ها” زبانه های فلزی دو طرف لنت ترمز هستند (فقط دو گوش سمت چپ در اینجا قابل مشاهده هستند). این گوش ها در شکاف های گیره ها قرار می گیرند. مقداری از گریس را می توان روی گوش ها اعمال کرد.

لنت های ترمز جدید را داخل محل قرار دهید

قرار دادن لنت های جدید

لنت های جدید به راحتی در جای خود می لغزند، همانطور که لنت های قدیمی هنگام بیرون آمدن انجام می دادند، اگرچه گاهی اوقات گیره های جدید محکم تر می شوند. گوشه های لنت‌های جدید باید به خوبی با گریسی که اعمال کرده‌اید، در جای خود قرار بگیرند.

پیستون ها را جمع کنید

پیستون های سیستم ترمز

در عکس بالا، فلش ها به سمت پیستون ها هستند. این پیستون ها بر روی لنت ترمز فشار می آورند و روتور را فشار می دهند تا خودرو متوقف شود. ماشین شما ممکن است فقط یک پیستون برای هر چرخ داشته باشد، اما اصل یکسان است. قبل از اینکه بتوانید کالیپر را در جای خود پایین بیاورید، این پیستون ها باید جمع شوند (به عقب بروند) تا لنت های ترمز جدید و ضخیم تر را داخل خود جای دهند.

روشی ساده برای جمع کردن پیستون ها

افرادی که این کار را انجام می دهند اغلب از یک گیره برای جمع کردن پیستون یا پیستون ها استفاده می کنند. در این مورد، ما به سادگی پیستون را با استفاده از یک تکه تخته سه لا به عقب برگرداندیم. با انجام این کار، روغن ترمز در پیستون ها از طریق شیلنگ کوچک به مخزن اصلی سیلندر بازگردانده می شود، بنابراین پیستون ها به آرامی حرکت می کنند. باید هر دو پیستون را به طور همزمان به داخل فشار دهید. اگر یکی را به تنهایی وارد می کردید، دیگری بیرون می آمد و شما این را نمی خواهید. خوشبختانه، اکثر خودروها فقط یک پیستون در هر کالیپر دارند که کار را بسیار ساده‌تر می‌کند. در هر صورت، فشار ثابت و صبر در اینجا کلیدی است. در این مثال، ما یک تخته چندلای دوم را در نزدیکی پایان فرآیند اضافه کردیم تا شکاف رو به افزایش را پر کنیم. در تمام طول مدت، نهایت دقت را به خرج دهید تا مطمئن شوید که لاستیک ها و مهر و موم که پیستون ها را احاطه کرده است، نشکنید یا پاره نکنید.

سطح روغن ترمز را کنترل کنید

مخزن روغن ترمز

هنگامی که پیستون ها را به عقب فشار می دهید، سطح روغن ترمز به آرامی بالا می رود. مخزن روغن ترمز اصلی را باز کنید و مرتباً آن را بررسی کنید. هنگامی که روی ترمز دوم کار می کنید، این موضوع بیشتر نگران کننده است، زیرا حجم مایع ترکیبی دو کالیپر می تواند باعث سرریز شدن روغن ترمز شود. اگر به نظر می رسد که این اتفاق می افتد، مقداری از روغن ترمز را خالی کنید. اگر فردی سطح مایع را در حین بازدیدهای منظم سرویس پایین آورد، خطر سرریز شدن بیشتر است. (به همین دلیل است که مخزن روغن ترمز نباید لزوماً به این صورت پر شود.) سطح مایع به طور طبیعی با سایش لنت ها پایین می آید. و با تعویض لنت ها دوباره بالا می آید. تا زمانی که سطح بسیار پایین نرود، فلش نشان داده شده در عکس بالا، همه چیز درست است.

قاب محافظ را تغییر مکان دهید

بازگرداندن قاب محافظ به محل قبلی

با جمع شدن پیستون ها، قاب محافظ باید با کمی تلاش روی لنت ها بلغزد. گاهی اوقات اتصال محکم است و کالیپر روی لنت های ترمز تازه نصب شده می لغزد. اگر پیستون‌ها روی لنت‌های ترمز گیر میکنند، ممکن است لازم باشد بررسی کنید که پیستون را کاملاً جمع کرده‌اید یا خیر.

پیچ کشویی را دوباره نصب کنید

بستن پیچ کشویی

پیچ لغزنده را دوباره نصب کرده و ببندید. چرخ‌های ماشین را صاف کنید، لاستیک را دوباره سوار کنید و مهره‌ها را ببندید.

برای سمت دیگر تکرار کنید


تمام این مراحل را برای سمت دیگر ترمزهای جلو نیز تکرار کنید. به یاد داشته باشید که اکنون که لنت های جدید در یک طرف نصب شده اند، روغن ترمز در مخزن بالاتر خواهد بود، بنابراین هنگام جمع کردن پیستون از طرف دیگر، مراقب سطح مایع باشید. مایع فقط برای بار دوم بیشتر افزایش می یابد. شما نمی خواهید سرریز شود زیرا روغن ترمز بسیار خورنده است. اگر به نظر می رسد که مایع سرریز می شود، مقداری از آن را کم کنید.

تست رانندگی در شرایط ایمن


ماشین را در شرایط ایمن تست کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند، مخصوصاً در چند توقف اول مراقب باشید. توجه داشته باشید که پدال ترمز شما ممکن است نقطه درگیری بالاتری داشته باشد. شما به سرعت به این تغییر عادت خواهید کرد. از استفاده از ترمزهای جدید خود لذت ببرید زیرا می دانید که اکنون لنت ترمز ضخیمی وجود دارد که شما را با خیال راحت متوقف می کند.

امیدوارم که از این مطلب استفاده برده باشید.