مشکلات متداول در سیستم تعلیق خودرو

1400/12/2
سیستم تعلیق نقش بسیار مهمی را در خودرو بر عهده دارد، سالم و بی نقص بودن تعلیق به شما کمک می کند تا فرمان و کنترل شما قابل اعتماد و دقیق باشد
مشکلات متداول در سیستم تعلیق خودروها چیست؟


سیستم تعلیق نقش بسیار مهمی را در خودرو بر عهده دارد، سالم و بی نقص بودن تعلیق به شما کمک می کند تا فرمان و کنترل شما قابل اعتماد و دقیق باشد و همچنین به ایجاد اصطکاک بین جاده و وسیله نقلیه شما کمک می کند.
همچنین سیستم تعلیق وظیفه جذب و کاهش ضربه از جاده به کابین را بر عهده دارد تا در هنگام رانندگی هر ضربه ای را در جاده احساس نکنید.
در حالی که اجزای تعلیق معمولاً انعطاف‌پذیر هستند، اما کاملاً عاری از مشکلات نیستند و ممکن است در طول زمان مشکلاتی ایجاد کنند.

اجزای اصلی سیستم تعلیق شامل فنرها، کمک فنرها، سیبک ها، بازوهای کنترلی و غیره است.
این مجموعه (ما بیشتر با عنوان جلوبندی میشناسیم) که در کف خودرو شما قرار می گیرند، دائماً در معرض آوار، سنگ ها، سرعت گیرها، چاله ها و سایر حوادث رانندگی قرار می گیرند که به طور بالقوه می توانند به قطعات آسیب برسانند. 

در این مقاله کوتاه، رایج ترین مشکلات سیستم تعلیق را بررسی میکنیم و علائمی که باید به آنها توجه شود و می تواند نشان دهد که ممکن است به تعمیر سیستم تعلیق نیاز داشته باشید:

- میزان نبودن چرخ ها (فرمان) که می تواند به لاستیک ها و سیستم تعلیق آسیب برساند و کنترل وسیله نقلیه شما را سخت کند.
یکی از علائم این امر شامل کشیده شدن وسیله نقلیه شما به یک طرف در حین رانندگی است.
 
- مجموعه کمک فنرها و ضربه گیرها می‌توانند در طول زمان خراب شوند و نشت روغن داشته باشند که می‌تواند کارایی آنها را کاهش دهد.
اگر نیاز به تعویض ضربه‌گیر یا کمک فنرها دارید، متوجه می‌شوید که سواری وسیله نقلیه شما بسیار ناهموارتر از حد معمول است.فنرهای سالم به درستی وسیله نقلیه شما را نگه می دارند اما می توانند به مرور زمان بشکنند یا ضعیف شوند.
اگر ماشین شما روی زمین هموار است و به نظر می رسد یک طرف آن پایین تر از طرف دیگر است، این یک علامت هشدار دهنده از فنر آسیب دیده است.

-  سیبک ها برای جذب ضربه و اطمینان از حرکت نرم فرمان شما مهم هستند.
اگر هنگام چرخاندن فرمان صدای جیرجیر یا لق شدگی شنیدید، این نشانه خراب بودن سیبک ها است. 

- طبق ها بازوهای کنترلی هستند که چرخ های شما را به چارچوب وسیله نقلیه شما نگه می دارند.
بوش های طبق پایینی در خودروهای دیفرانسیل جلو مستعد آسیب هستند و در طول زمان مستهلک می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. اگر در حین چرخش صدای برخورد 2 تکه فلز را شنیدید،
یک بازوی کنترل دچار نقص شده است. اینها برخی از رایج ترین مشکلات تعلیق هستند که ممکن است رخ دهد. 


اگر به مشکلی در سیستم تعلیق خودرو خود مشکوک هستید، بهتر است در فرصت مناسب به تعمیرگاه های مجاز و یا متخصصین در سطح شهر مراجعه کنید تا از خرابی های گسترده تر جلوگیری کرده باشید.

رانندگی با سیستم تعلیق معیوب می تواند فرمان پذیری صحیح را دچار اختلال کند و ایمنی شما را به خطر بیندازد.

 

امیدواریم این مقاله برای شما موثر واقع شود.