علت خراب شدن ترمز خودرو

بیشتر خرابی های ترمز به دلیل از دست دادن فشار ترمز خودروها است. این زمانی اتفاق می افتد که شما بیش از حد استاندارد بدون تعویض لنت ترمز خود حرکت کنید

دلایل خرابی ترمز خودرو

خرابی ترمز در یک خودرو می‌تواند پیامدهای جدی و خطرناکی داشته باشد و هر سال منجر به تصادف صدها اتومبیل می‌شود. برخی‌ از این تصادف‌ها متاسفانه منجر به صدمه‌های بسیار جدی یا حتی مرگ سرنشینان می‌شوند، که به احتمال زیاد اگر راننده متوجه علائم خرابی ترمز شده بود، می‌توانست با تعمیر از تصادف جلوگیری کند. بیایید هفت علت رایج خرابی ترمز در خودروهای امروزی را بررسی کنیم.

تصویر یک سیستم ترمز

    • بی‌توجهی مالک، شایع‌ترین علت خرابی ترمز است. ترمزها، مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو، عمر محدودی دارند و باید گهگاه از نظر سایش بررسی شوند. البته بسیاری از برندهای لنت عمری طولانی دارند که اما این تخمین، براساس الگوهای رانندگی استاندارد است. اگر مدام در شهرها یا محله‌ها تردد می‌کنید، عمر لنت تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
    • دیسک‌های چرخ آسیب‌دیده می‌تواند عمر لنت ترمز شما را کاهش دهد و توقف‌کردن را دشوارتر کند. هنگام تعویض لنت ترمز، دیسک‌های چرخ خود را توسط یک مکانیک آموزش‌دیده بررسی کنید.
    • روغن یا سایر مایعات هیدرولیک ممکن است از موتور یا خطوط ترمز خودروی شما نشت کند. اگر متوجه شدید که توقف‌کردن مشکل شده است، ترمزهای خود را بازرسی کنید تا هرگونه آلودگی ناشی از نشتی خط هیدرولیک برطرف شود. بررسی منظم روغن ترمز خودرو می‌تواند از تعمیرات پرهزینه یا مشکلات جدی‌تر، مانند تصادف ناشی از خرابی ترمز جلوگیری کند.
    • رانندگی در گل‌ولای یا آب به‌طور طبیعی لنت ترمز و دیسک‌های چرخ شما را “روان و نرم” می‌کند. ضربه‌زدن به‌ آرامی روی ترمزها می‌تواند به حذف آب اضافی کمک کند و اصطکاک مناسب بین لنت ترمز و دیسک‌های چرخ خودروی شما را دوباره برقرار کند. مثل همیشه در هنگام رانندگی در شرایط مرطوب احتیاط کنید، به‌خصوص زمانی که چرخ‌های ماشین شما تا حدی در آب فرو رفته است.
    • لنت‌های ترمز ممکن است در اثر استفاده‌ی بیش از حد داغ شوند و این اتفاق باعث سفت یا شکننده‌شدن آن‌ها می‌شود. سخت‌شدن توانایی لنت‌ها را برای گرفتن صحیح دیسک چرخ کاهش می‌دهد و فاصله لازم برای توقف خودرو را افزایش می‌دهد.
    • ازدست‌دادن فشار روغن ترمز هیدرولیک توانایی شما را برای توقف سریع کاهش می‌دهد. اگر متوجه شدید که ترمزهای شما اصلاً کار نمی‌کنند یا به‌طور متوسطی کار می‌کنند، چند بار روی ترمزها ضربه بزنید تا روغن ترمز را در سراسر سیستم ترمز به حرکت در آورید. اگرچه این‌کار برای کمک به توقف خودرو موثر است، اما نباید از این تکنیک جز در موارد ضروری استفاده کرد. از یک متخصص ترمز خبره بخواهید سیستم ترمز شما را برای هرگونه نشتی بررسی کند و مخزن را با روغن ترمز دوباره پر کنید.
    • بارگذاری بیش از ظرفیت هر خودرو، توانایی توقف آن را تغییر می‌دهد و به‌طور بالقوه می‌تواند به سیستم ترمز آسیب برساند. ماشین خود را فقط همانطور که در کتابچه راهنمای مالک پیشنهاد شده است بارگیری کنید.

     

    بله، گرمای تابستان، شرایط گرد‌وغبار و افزایش زمان رانندگی، همه مواردی است که می‌تواند برای ترمزهای خودرو شرایط سخت و آسیب‌پذیری را ایجاد کند. اما با آگاهی از برخی اطلاعات اولیه در مورد ترمزها و برنامه‌ی تعمیر و نگهداری، هیچ توقفی در تفریح تابستانی شما وجود ندارد!

تصویر پدال ترمز

علائم اخطاردهنده خرابی ترمز:


چراغ هشدار وسیله‌ی نقلیه شما باید نشان دهد که ترمزهای شما قبل از اینکه به‌طور کامل خراب شوند شروع به خراب‌شدن کرده‌اند. سایر نشانه‌های خرابی ترمز عبارتنداز:

  • صدای خراشیدن در هنگام فشاردادن پدال نشان می‌دهد که دیسک‌های ترمز فرسوده شده‌اند.
  • باید فشار بیشتری به پدال ترمز وارد کرد تا متوقف شود.
  • احساس لرزش هنگام ترمزکردن
  • حرکت خودرو به یک سمت هنگام ترمزکردن
  • بوی سوختن
  • نشت روغن ترمز

با توجه به نکات ارائه شده، تعویض و خرید لنت ترمز مناسب از اهیمت بسیاری برخوردار است. جهت خرید لنت ترمز متناسب با خودرو شما میتوانید از همراه لنت بصورت آنلاین خرید کنید.