بهترین زمان تعویض صفحه کلاچ خودروی شما

1400/4/23
وظیفه کیت کلاچ، انتقال نیرو موتور به جعبه دنده است، زمانی که راننده کلاچ می‌گیرد، نیرو از موتور به جعبه دنده منتقل می‌شود که این نیرو به منظور تعویض دنده می‌باشد.

نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض دیسک و صفحه خودروی شما

وظیفه کیت کلاچ، انتقال نیرو موتور به جعبه دنده است، زمانی که راننده کلاچ می‌گیرد، نیرو از موتور به جعبه دنده منتقل می‌شود که این نیرو به منظور تعویض دنده می‌باشد.

چگونگی تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ

1. یکی از نشانه های تعویض دیسک و صفحه زمانی است که شما ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاچ را رها می‌کنید در این زمان موتور و اتاق خودرو به لرزه می‌افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت و قابل توجه است.

2. یکی دیگر از مواردی که کمک می‌کند زمان تعویض کلاچ را تشخیص دهید، زمانی است که ماشین در حال سکون است دنده را در وضعیت دنده ۲ قرار داده و کلاچ را رها کنید اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد، دیسک و صفحه تمام شده است. اما در صورتیکه خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است و همچنان توصیه به تعویض کیت کلاچ نمی‌شود.

3. همچنین در سر بالایی نسبتا تند، اگر نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین زیاد مشهود بود، نشانه‌ای دیگر برای تعویض صفحه کلاچ خودروی شما است. زمانی که پشت فرمان هستید و با فشار آوردن به پدال گاز، تفاوت قابل ملاحضه ای در شتاب گرفتن خودرو نمی‌بینید.

4. زمانی که جا زدن دنده های خودرو با مشکل مواجه می شود. به ویژه دنده‌ی یک و دنده‌ی عقب خودروی شما، که این موضوع در ترافیک های طولانی تشدید می شود.

5.  پدال کلاچ سفت و خشک شده و حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست داده باشد.(در این حالت پس از مدتی رانندگی، گلایه ها از درد گرفتم پای راننده نمایان می شود)

6.  هنگام رها کردن کلاچ خودرو، پای شما سبا سرعت زیاد به عقب پرتاب می‌شود.

7.  دنده‌ها در هنگام جا زدن صدا می‌کنند و زبر می شوند.

8.  در حین حرکت خودرو، دور موتور افزایش می‌یابد ولی سرعت، به آن نسبت افزایش پیدا نمی‌کند.

(عوامل دیگری وجود دارند که باعث پایین آمدن عمر مفید صفحه کلاچ می‌شوند که شایع ترین آنها را می‌توان حضور طولانی در ترافیک و استفاده زیاد از کلاچ جهت تعویض دنده دانست، همچنین رانندگان مبتدی که تجربه پایین  و همچنین استرسی که در امر رانندگی دارند و دائما پای خود را بر روی کلاچ نگه می دارند که این عاملی ست برای از بین رفتن صفحه کلاچ خودرو ها)

لازم به ذکر است در صورت مشاهده این علائم هر چه سریع‌تر اقدام به تعویض صفحه کلاچ خودروی خودتان کنید.

 

مهم ترین عواملی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می‌شوند

شتاب زیاد در زمان به حرکت در آوردن خودرو

برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ، یکی از مهم ترین اصولی که باید در نظر گرفته شود، رانندگی ایمن و بدون شتاب است زیرا شتاب زیاد باعث مستهلک شدن صفحه کلاچ می‌شود.

فشار آوردن زیاد در سر بالایی‌ها و شیب های جاده ای

تمام جاده‌های جهان دارای سر بالایی‌ها و سرازیری‌هایی هستند و مهم‌ترین کاری که در این پستی و بلندی‌ها باید انجام شود حرکت با دنده مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور خودرو است. با حرکت با دنده مناسب و تعویض با دقت در سر بالایی‌ها و فشار نیاوردن بر روی موتور می‌توانید عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید.

تعداد سر نشین و میزان وزن قرار گرفته در قسمت بار (صندوق)

هر خودرو قابلیت حمل تعداد مشخصی مسافر و ظرفیت بار معینی دارد که در صورت عدم رعایت آن بر روی تمام قطعات خودرو فشاری مضاعف ایجاد می‌شود و باعث استهلاک بیشتر وسیله نقلیه شده و ممکن است خودرو را سریع تر با مشکل مواجه کند و این اتفاق روی صفحه کلاچ نیز تاثیر مخربی دارد و با رعایت استاندارد ظرفیت خودرو، می‌توانید از کاهش طول عمر صفحه کلاچ خود جلوگیری کنید.

قراردادن طولانی پا بر روی کلاچ بعد از تعویض دنده

بعد از تعویض دنده سعی کنید به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید زیرا در صورت تماس بسیار ناچیز پای شما با کلاچ خودرو صفحه کلاچ وسیله نقلیه شما درگیر می‌شود و باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. با برداشتن پای خود از روی کلاچ می‌توانید سبب افزایش طول عمر صفحه کلاچ شوید.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود