در مورد کمپانی CHERY بیشتر بدانیم

1399/12/2
چری در سال ۲۰۰۳ و همراه با هجوم اجناس چینی راهی ایران شد...

شرکت چری (Chery) یک شرکت تحت کنترل حکومت کمونیستی چین بوده که فعالیت خود را از اوایل هزار سوم میلادی آغاز نمود. از اولین محصولات این شرکت می‌توان به نمونه‌هایی مانند فنگ یون (Fengyun) اشاره کرد که با استفاده از شاسی سیات (Seat) ساخته شده بود. این شرکت که ساخت نمونه‌های فوق‌العاده ارزان قیمت را سرلوحه کار خود قرار داده بود، با صادرات نمونه‌های تولیدی به کشورهای فقیر و با اقتصاد مشابه چین مانند سوریه و چین، دایره فعالیت خود را به خارج از مرزهای چین گسترش داد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین حط تولید خارج از کشور خود را در کشور روسیه (که نظام مشابه با چین دارد) افتتاح نمود.

خودروهای سدان با نام آریزو (Arrizo)

سدان‌های این شرکت در حال حاضر با کد و نام آریزو به فروش رسیده که چری آریزو ۶ جدید معرفی شده در ایران نیز متعلق به این بخش است. این خودروها شامل مدل‌های آریزو ۳، آریزو ۵، آریزو ۷ و آریزو GX (که با نامگذاری ابتدایی نمونه مفهومی و عنوان چری آریزو ۶ در ایران معرفی شده) هستند. این خودروها از طراحی داخلی و خارجی قابل قبولی نسبت به قیمت سود برده ولی پیشرانه‌هایی ضعیف‌تر از رقبای غیر چینی خود دارند.

قیمت این خودروها در کشور چین رقمی مابین ۸٫۰۰۰ دلار در مدل آریزو ۳ تا ۱۶٫۰۰۰ دلار در مدل آریزو ۷ بوده و به این ترتیب قشر وسیعی از جمعیت چین توانایی خرید آنها را دارند. قیمت چری آریزو ۶ نیز که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد بسته به تیپ انتخابی رقمی مابین ۱۱٫۰۰۰ تا ۱۷٫۰۰۰ بوده و گران‌ترین سدان این شرکت به حساب می‌آید.

خودروهای کراس‌اوور با نام تیگو (Tiggo)

شرکت چری اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی از خودروی کراس‌اوور و ارزان‌قیمت خود به نام تیگو رونمایی کرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از یک فیس لیفت به چری تیگو 3 تغییر نام داد.

کراس‌اوورهای تیگو که پس از سال ۲۰۱۰ با زبان طراحی جدیدی ساخته شده و کیفیت بسیار مناسب تری نسبت به نسل‌های قبلی (که در ایران با نام ام‌وی‌ام X33 به فروش می‌رسید) دارند و با نمایی به روز و امکاناتی مدرن (در حد مبلغ پرداختی) با قیمتی مابین ۸۱۵۰ تا ۱۱۳۵۰ دلار در چین به فروش می‌رسد.ام‌وی‌ام X22 موجود در ایران کوچکترین کراس اوور این شرکت بوده و در چین با نام تیگو ۲ و قیمت ۱۴٫۰۰۰ دلار عرضه می‌گردد.

خودروهای ارزان‌قیمت

این سری را می‌توان اولین محصولات چری قلمداد کرد که از سال ۱۹۹۹ میلادی و با اولین مدل با کد A11 در خط تولید این شرکت قرار گرفت. این سری شامل نمونه‌های ارزان‌قیمتی مانند چری Fulwin 2 FL بوده که در ایران با نام ام‌وی‌ام ۳۱۵ به فروش می‌رسد.

ارزان‌ترین محصول این بخش شرکت چری مدل QQ نسل دوم (یا ام وی ام ۱۱۰ فعلی ایران) بوده که با قیمتی در حدود ۶٫۰۰۰ تا ۷٫۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. مدل Fulwin 2 FL هاچ‌بک (ام‌وی‌ام ۳۱۵ فعلی ایران) نیز در قیمتی مابین ۷ تا ۱۰ هزار دلار قیمت گذاری شده‌است.

خودروهای الکتریکی

مانند بسیاری از کشورها، خودروسازان چینی نیز با شرایط و ضوابط خاص تولید اتومبیل‌های الکتریکی را آغاز نموده که چری نیز سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده‌است. در حال حاضر مدل‌های الکتریکی ساخت شرکت چری عبارتند از:

  • چری eQ بر پایه ام‌وی‌ام ۱۱۰ ایران با قیمتی در حدود ۲۵٫۰۰۰ دلار
  • چری eQ1 با قیمتی در حدود ۲۰٫۰۰۰ دلار
  • چری Arizzo 5e با قیمتی در حدود ۳۰٫۰۰۰ دلار
  • چری Tiggo 3xe با قیمتی در حدود ۲۸٫۰۰۰ دلار 

چری در ایران

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، محصولات چری از سال ۲۰۰۶ وارد ایران شده و مسئولیت دشوار مونتاژ آن به شرکت کرمان موتور و زیر مجموعه مدیران خودرو واگذار گردید. محصولاتی مانند ام‌وی‌ام ۱۱۰، ام‌وی‌ام ۵۵۰ و ۵۳۰ و نمونه‌هایی از نسل‌های پیش از همکاری‌های خارجی این شرکت بوده که در نمایندگی چری عرضه شد.

اما پس از تغییر رویه که در بخش همکاری‌های خارجی تاریخچه شرکت چری به آن اشاره شد، محصولات نسل جدید آن نیز وارد ایران شدند. در حال حاضر مدل‌های ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک و ام‌وی‌ام ۱۱۰ و ام‌وی‌ام X33 نسل قدیم در کنار نسل‌های جدیدتری مانند چری تیگو ۳ایکس (ایکس۲۲)، تیگو ۵ایکس (ایکس۵۵)، تیگو ۵ و چری تیگو ۷ و آریزو ۵ به فروش رسیده که چری آریزو ۶ و تیگو ۸ را نیز باید به آنها اضافه نمود. البته قیمت این خودروها در ایران و چین بسیار متفاوت بوده که این میزان علاقه مدیران صنعت خودروی ایران به سوددهی همتایان چینی را خواهد رساند.

منبع: ویکی پدیا