5 عامل شایع گرم شدن موتور اتومبیل

گرم شدن بیش از حد موتور موضوعی نیست که از آن چشم پوشی کرد. عدم توجه به این موضوع و رفع نکردن آن ممکن است خسارت های بسیار شدید و پر هزینه ای را به همراه داشته باشد

گرم شدن بیش از حد موتور موضوعی نیست که از آن بتوان چشم پوشی کرد. عدم توجه به این موضوع و رفع نکردن آن ممکن است خسارت های بسیار شدید و پر هزینه ای را به همراه داشته باشد.

اگر موتور خودرو شما شروع به گرم شدن بیش از حد می کند، مهمترین اقدام آن است که موتور را خاموش کرده و به محض اطمینان از انجام آن، وسیله نقلیه خود را به یک مرکز مجاز خدماتی منتقل کنید.

به طور کلی، گرم شدن بیش از حد موتور به این معنی است که سیستم خنک کننده دچار مشکل شده است و انتقال گرما از موتور به درستی انجام نمیگیرد.

پنج مشکل اساسی که در این سیستم ممکن است رخ دهد، در زیر تشریح شده است:

 

1. رادیاتور آسیب دیده باشد

رادیاتور ها به شکلی طراحی شده اند که آب گرم حاصل از فعالیت موتور به آن ها وارد شده و به واسطه‌ی نوع طراحی و وجود فن خنک کننده، آب را خنک کرده و بواسطه واترپمپ مجددا به داخل موتور انتقال می‌دهد.

موارد زیادی وجود دارد که ممکن است با رادیاتور اشتباه شود. به عنوان مثال ، فن رادیاتور ممکن است سوخته باشد یا ممکن است رادیاتور خود در اثر تصادف آسیب فیزیکی دیده باشد. اگرچه رادیاتورها گاهی اوقات قابل تعمیر میباشند، اما بهتر است آنها را تعویض کنید.

2. شیلنگ های رادیاتور دچار نقص باشند

شیلنگ ها مسیرهای عبور مایع خنک کننده (آب رادیاتور) هنگام انتقال بین موتور و رادیاتور میباشند. شلنگ های آسیب دیده، ترک خورده، شل و یا مسدود شده ممکن است باعث نشت مایع خنک کننده شوند و یا ممکن است مانع جریان آب رادیاتور شوند.

3. آب رادیاتور کم یا مایع خنک کننده استاندارد نباشد

اگر مشکلی در خود مایع خنک کننده (ترکیب آب رادیاتور و ضدیخ و ضدجوش) وجود داشته باشد، سیستم خنک کننده کارایی چندانی نخواهد داشت. همچنین میزان آب رادیاتور باید به اندازه کافی باشد و مقدار ناخالصی آن بسیار پایین باشد. وجود هرگونه ناخالصی و آلاینده موجب پایین آمدن عملکرد سیستم خنک کننده شده و ممکن است گرما را جذب نکند.

4. واترپمپ خراب باشد

 واترپمپ وظیفه چرخاندن آب در داخل موتور را بر عهده دارد. این قطعه در صورت معیوب بودن و نقص در عملکرد، ممکن است باعث بالا رفتن دمای موتور شود. ( واترپمپ گاها به دلیل وجود ضدیخ و کارکرد زیاد دچار نشتی می‌شود که باید بسیار سریع تعویض شود)

5. ترموستات مشکل داشته باشد

ترموستات وظیفه‌ی باز و بسته کردن مسیر گردش آب را دارد (ترموستات ها دارای درجه های مختلفی هستند که با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، مورد استفاده قرار می گیرند). برای مثال ترموستات 89 درجه، زمانی اجازه گردش آب را میدهد که دمای آب به 89 درجه رسیده باشد و نیاز به کاهش دما داشته باشد. همچنین زمانی که موتور خنک باشد، مسیر آب را مسدود نگه میدارد تا دمای آب مجددا به 89 درجه برسد.

 

.امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد