۱۴ مشکل معمول و رایج در خودروها

هر اتومبیلی که داشته باشید، بدون توجه به شرکت سازنده و قیمت آن، به تعمیر و نگهداری منظم احتیاج دارد و حتی در این صورت نیز هر از گاهی به مشکلاتی برمی خورید. برخی از مدل های اتومبیل بیش از سایرین مستعد ابتلا به برخی ...

 

 

 

اگر با اتومبیل خود مشکلی دارید ، هرگز فکر خوبی نیست که آن را نادیده بگیرید. رسیدگی به یک مسئله جزئی به محض بروز آن بهترین راه برای جلوگیری از پرداخت هزینه های هنگفت تعمیر بعداست. ایمنی یکی دیگر از نگرانی هاست ، حفظ اتومبیل در شرایط مناسب بهترین راه برای حفظ امنیت خانواده هنگام رفتن به مسافرت است. این لیست ۱۴ مورد از رایج ترین مشکلات در اتومبیل ها را پوشش می دهد. ما آنچه را که فکر می کنیم متداول ترین مباحث است برجسته کرده ایم تا بتوانید آنها را در اتومبیل خود جستجو کنید.

فرسودگی طبیعی

مشکلاتی وجود دارد که همیشه برای هر نوع اتومبیل اتفاق خواهد افتاد. با گذشت زمان علائم عادی وجود دارد که نشان می دهد وسیله نقلیه در حال پیر شدن است و این بدان معناست که برخی مشکلات شروع به رشد می کنند. معمولاً این موارد کوچک است که به راحتی قابل رفع است. اگر آنها به چیزی جدی تر تبدیل شوند ، این می تواند به معنای مقرون به صرفه تر بودن فروش خودرو نسبت به تعمیر آن باشد. بیایید نگاهی به برخی از موضوعات رایج بیندازیم.

۱- نور هشدار دهنده

چراغ های هشدار دهنده هنگامی ظاهر می شوند که یکی از سنسورها خطایی را تشخیص داده و آن را روی صفحه کیلومتر به نمایش میگذارد. حدود ۲۰۰ کد هشدار وجود دارد ، بنابراین شما باید این تشخیص مشکل اصلی را به یک فرد حرفه ای بسپارید که پس از بررسی کند سیستم و یافتن منبع اخطار، انجام تعمیرات لازم را به عهده گیرد.

۲- موتور نامنظم

قطعات متعددی وجود دارد که باعث می شود موتور به خوبی کار کند اما وجود موتور خراب یا نامنظم یکی از مشکلات رایج است. برای اینکه موتور به طور کارآمد کار کند، مقدار مناسب هوا و سوخت باید مخلوط شود و سپس در محفظه احتراق بسوزد. برای اینکه این امر به درستی اجرا شود، تعدادی از اجزای سازنده در سیستم های سوخت و احتراق وجود دارد که باید به طور هماهنگ کار کنند. برای به حداقل رساندن این نوع مشکلات، سیستم های سوخت و اشتعال باید مطابق با توصیه های سازنده نگهداری و جایگزین شوند، زیرا در غیر اینصورت، عدم کارایی مناسب سیستم احتراق را شاهد خواهیم بود که باعث کاهش قدرت موتور و ایجاد آلودگی میشود.

۳- لرزش فرمان

دلایل مختلفی برای لرزش فرمان هنگام رانندگی با وسیله نقلیه وجود دارد. اگر این امر بلافاصله بعد از روشن شدن ماشین اتفاق بیفتد، اجزای سیستم تعلیق آسیب دیده است. اگر چرخ با سرعت بیشتری بلرزد، بیشتر اوقات مسئله تعادل تایر است. برای حل این مشکل شما باید ماشین را برای بازرسی به فرد مناسبی ارجاع دهید. این مشکل میتواند به سادگی با تراز کردن لاستیک ها رفع شود.

۴- لنت ترمز فرسوده و ایجاد صدا

ترمزها به طور طبیعی در اثر استفاده از بین می روند بنابراین بسیار مهم است که شما با مراقبت های لازم اطمینان حاصل کنید که این مشکل در زمان مناسب بطور کامل رفع شود. گاهی اوقات نیز ممکن است که به دلییل نقص کارخانه ای، لنت ترمز سریعتر از حالت عادی فرسوده شود که با بررسی اجزاء مختلف سیستم ترمز، میتوان با خرید لوازم یدکی جایگزین و مناسب، این مشکل را برطرف کرد. همچنین سیستم ترمز مانند هر قسمت متحرک دیگری که در اتومبیل دارید شروع به فرسودگی می کند. ترمزها حیاتی هستند، بنابراین در اولین فرصت ممکن هر نوع مشکلات مربوط به ترمز ، از جمله صدای غیر معمول یا پدال ترمز نرم ، باید توسط یک مکانیک حرفه ای مراقبت شود زیرا ترمزها نقش اساسی را در حفظ سلامت سرنشین ها ایفا میکنند. صداهای نامعمول شنیده شده از لنت ها میتوانند حاصل از جنس نامرغوب لنت و یا مشکلات مربوط به کاسه چرخ باشد که به راحتی قابل بررسی میباشند.

۵- لاستیک تخت

در صورت سوراخ شدن لاستیک، بدیهی است که لاستیک باید به احتمال زیاد صاف باشد. چرخاندن و جابه‌جایی لاستیک ها مطابق با دستورالعمل های سازنده می تواند به افزایش عمر آنها کمک کند و شرایط یکسان را برای تمام چرخ ها فراهم کند. بهترین روش چرخاندن لاستیک ها در هنگام تعویض روغن موتور یا هر ۸ هزار کیلومتر است. مقدار مشخصی از ساییدگی در طول زمان طبیعی است اما اگر متوجه شوید لاستیک ها به سرعت فرسوده می شوند ، این نشان دهنده یک مشکل بالقوه است. اگر لرزش از طریق فرمان مشاهده می شود یا متوجه می شوید که لاستیک های شما ناهموار میباشند، باید از کسی بخواهید که وسیله نقلیه را بررسی کند. ممکن است این سیستم تعلیق نیاز به تراز داشته باشد. علاوه بر این ، بعضی اوقات مشکلات لاستیک به دلیل عوامل خارجی یا نقص در تولید ایجاد می شود.

۶- مصرف بیش از حد روغن

روغن تازه برای عملکرد یک ماشین ضروری است اما اگر دائما سطح روغن خود را بالا ببرید ممکن است اتومبیل شما مشکلی داشته باشد. اگر کاهش عملکرد را مشاهده کردید و یا چراغ روغن روشن شد، قطعاً باید روغن را بررسی کنید. اگر روغن را مرتب تعویض نکنید ، می توانید باعث خوردگی موتور شود. روغن بی کیفیت یا عدم تعویض منظم نیز می تواند باعث انسداد فیلتر روغن شود. بهتر است همزمان با تعویض روغن ، فیلتر روغن را عوض کنید ، اگرچه برخی از اتومبیل های مدرن دارای سیستم بای پس فیلتر هستند.

۷- دینام در حال شکست

دینام یک قسمت اساسی از ماشین شما است ، زیرا باتری شما را شارژ نگه می دارد و اطمینان حاصل می کند که هنگامی که ماشین را روشن کردید ، برق رسانی کامل اجرا شود. اگر دینام خراب شود، باتری شما را می تواند فرسوده کند و که یا رخداد این امر راه اندازی ماشین برای شما دشوار خواهد شد. با انجام به موقع سرویس ها میتوانید از زمان مناسب تعویض این قطعه با خبر شوید پیش از انکه هزینه های زیادی را متحمل شوید.

۸- نشت رادیاتور

نشت رادیاتور تقریباً همیشه ناشی از خوردگی است. خوردگی به خودی خود می تواند دلایل زیادی داشته باشد ، اما با یک بار نشت احتمالاً بیشتر خواهید شد بنابراین جایگزینی کل رادیاتور منطقی است. اگر رادیاتور را در شرایط خوبی نگه ندارید ، می تواند با گرم شدن بیش از حد مشکل ساز شود و در نهایت ممکن است با آتش سوزی موتور مواجه شوید.

۹- آلایندگی بیش از حد

سیستم آلایندگی به گونه ای طراحی شده است که ضمن اطمینان از عملکرد صحیح اتومبیل ، آلودگی را به حداقل برساند. این سیستم شامل تجهیزات حساس بسیاری است که می تواند هر از چندگاهی خراب شود و مشکلات مختلفی را در خودرو ایجاد کند. به عنوان مثال، خرابی سنسور اکسیژن ممکن است مخلوط سوخت را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به ناکارآمدی در عملکرد خودرو شود.

۱۰- مشکلات جعبه دنده

کارکرد گیربکس آن است که تمام توان تولید شده در موتور اتومبیل شما را به نیروی چرخشی تبدیل کند تا توسط چرخ ها قابل استفاده باشد. با گذشت زمان دنده ها فرسوده می شوند و متوجه می شوید که تعویض دنده دشوارتر می شود. در نهایت جعبه دنده از کار می افتد و منجر به یک صورتحساب تعمیر می شود که به طور بالقوه می تواند به چندین میلیون برسد.

هر سیستم انتقال به مایعات احتیاج دارد تا اطمینان حاصل کند که تمام اجزای سازنده به خوبی روغن کاری شده اند. در اتومبیل های اتوماتیک از مایعات در سیستم های هیدرولیک و خنک کننده استفاده می شود. سوراخ های کوچکی می توانند در سراسر سیستم ایجاد شوند که اجازه می دهد مقدار کمی مایع نشت کند. با گذشت زمان ، یا اگر نشتی شدید باشد ، می بینید که سیستم انتقال از کارآیی کمتری برخوردار است ، به علاوه ممکن است متوجه شوید که سیستم بیش از حد گرم می شود. در هر دو حالت انتقال از کار می افتد. اگر سیستم انتقال قدرت به خوبی نگهداری شود، گیربکس اتوماتیک می تواند ماندگار و کارآمد باشد و عملکردی در حدود ۳۵۰۰۰۰ کیلومتر بدون هیچ مشکلی از خود نشان دهد.

آب و مایعات دیگر می توانند وارد سیستم انتقال قدرت شوند و در صورت ورود، این خبر همیشه معنی ناخوشایند را برای صاحب خودرو به همراه خواهد داشت. حتی در مقادیر کم، ورود آب به اجزای موجود در سیستم آسیب می رساند و منجر به خرابی می شود.

۱۱- مشکلات برق

اکثر اتومبیل های جدید دارای سیستم های الکتریکی گسترده هستند به این معنی که ممکن است در چندین منطقه مشکلاتی ایجاد شود. برای مثال، سیستم روشنایی همیشه یک مسئله مهم است به خصوص اگر چراغ جلو یا چراغ ترمز از بین رفته باشد. خوردگی سیم کشی میتواند یکی از مهم ترین دلایل ایجاد اختلال در سیستم برق باشد.

۱۲- استارتر معیوب

اگر راه اندازی ماشین دشوار است ، ممکن است قبل از روشن شدن ماشین شروع به شنیدن یک کلیک کنید - در این صورت، زمان تعویض موتور استارت شما فرا رسیده است. اگر این مشکل رخ دهد، ماشین تا زمان برطرف شدن این مشکل روشن نخواهد شد.

۱۳- زنگ زدگی

یافتن زنگ زدگی روی ماشین شما می تواند یک شوک باشد هرچند که همیشه یک مسئله جدی را نشان نمی دهد اما به محل زنگ زدگی بستگی دارد. زنگ زدن روی بدنه عادی میباشد، اما زنگ زدگی در زیر ماشین یا اگزوز شما می تواند خطرناک باشد و باید بررسی شود زیرا باعث از بین رفتن اجزای اساسی می شود. زنگ زدگی برای تشکیل به آند ، کاتد و الکترولیت احتیاج دارد. اگر آب و هوا به اندازه کافی مرطوب باشد ، ماشین شما حتی اگر تحت پوشش باشد، می تواند زنگ زدگی رخ دهد. فلز موجود در اتومبیل شما می تواند مانند آند و کاتد عمل کند و آب الکترولیت خواهد بود. یک بررسی سریع در اطراف وسیله نقلیه خود، زیر قوس های چرخ و اطراف اگزوز به طور منظم برای تشخیص هرگونه مشکل زنگ زدگی کافی است اما هر چند ماه ، به خصوص اگر در یک محیط مرطوب یا مرطوب زندگی می کنید، ایده خوبی است که روی دستها و زانوها قرار بگیرید و کاملا زیر ماشین خود را چک کنید.

۱۴- مصرف سوخت

اگر موتور به طور کارآمد کار کند ، با سرعت بهتری سوخت می سوزاند اما اگر قسمت هایی از سیستم سوخت رسان شروع به فرسودگی کند و جایگزین نشوند، مسافت پیموده شده به سوخت بیشتری نیاز دارد که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. در کنار بررسی منظم اجزائی از قبیل فیلترهای سوخت و هوا و همچنین سنسور های موجود،  ماشین شما به نحو احسن کار خواهد کرد. نکته اصلی این است که صرفه جویی در مصرف سوخت به نحوه نگه داشتن موتور بستگی دارد. اطمینان از اینکه خودرو به طور منظم سرویس می شود، به این معنی که تعویض روغن و فیلتر و شمع های به موقع انجام شود، می تواند تفاوت زیادی را در میزان مصرف سوخت ایجاد کند.

هر اتومبیلی که داشته باشید، بدون توجه به شرکت سازنده و قیمت آن، به تعمیر و نگهداری منظم احتیاج دارد و حتی در این صورت نیز هر از گاهی به مشکلاتی برمی خورید. برخی از مدل های اتومبیل بیش از سایرین مستعد ابتلا به برخی مسائل هستند و سبک رانندگی نیز می تواند تا حدودی بر روی کیفیت و کارایی تأثیر بگذارد. امیدواریم که این لیست برای شما مفید واقع شده باشد. هوشیار بودن در برابر علائم دردسر و برخورد با آنها هنگام بروز باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود و شما را در مسیر ایمن نگه میدارد.

"امیدواریم که این مطلب برای شما سودمند واقع شود"