لنت ماشین رو کِی عوض کنم؟

1399/12/2
بهترین زمان تعویض لنت خودرو

شاید یکی از سوالات همیشگی صاحبان اتومبیل، زمان تعویض لنت باشد.

دلیل این پرسش بی پاسخ هم به جهت عدم مشاهده مستقیم لنت‌ها می باشد و این کار می بایست توسط متخصص تعمیرات کارشناسی و تصمیم گیری شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا حدودی شما رو با کلیت این قطعه از اتومبیل و راه‌های تشخیص زمان تعویض لنت بیشتر آشنا کنیم:

سیستم ترمز تمامی خودروها تشکیل شده از کالیپر ترمز (خودروهایی که از دیسک در تولید آنها استفاده شده است و محل قرارگیری لنت‌ها) و در برخی از مدل‌ها کاسه چرخ (که در چرخ‌های عقب و در خودروهای که چرخ های عقب از دیسک استفاده نشده است) می باشند. میزان مصرف لنت های ترمز، بسته به نوع خودرو (اتومات/دنده ای)، نوع مصرف (مسافت طی شده در شهر/جاده)،نوع رانندگی (تند رو/کند رو ) و همچنین وزن خودرو (تعداد سرنشینان/بار ) متفاوت است. برخی افراد رانندگی هیجانی را دوست دارند و با سرعت‌های بالا رانندگی میکنند و به مراتب از ترمز گیری بیشتری استفاده میکنند، پس زودتر از سایرین نیاز به تعویض لنت اتومبیل خود پیدا می‌کنند، همچنین برخی‌ها در مناطق کوهستانی با شیب‌ های زیاد زندگی می کنند که استفاده از زیاد از پدال ترمز یک امر طبیعی به حساب می‌آید

انواع لنت خودرو از لحاظ متریال ساخت عبارتند از:

لنت ترمز ارگانیک: لنت بدون آزبست ارگانیک به بیصدا بودن معروف است و این شاید بزرگترین مزیت آن باشد. این لنت در دما‌های پایین کارآمدتر است و ممکن است در دما‌های خیلی بالا عملا کارآیی خود را از دست بدهد چرا که امکان دارد تجزیه شود و در این صورت بوی بسیار بدی نیز تولید می‌کند.
 
لنت ترمز سرامیکی:‌ لنتهای سرامیکی نیز از مزیت بیصدایی بهرمند هستند و درعین حال در میان انواع دیگر از عمر و دوام بالاتری برخوردارند. لنت های سرامیکی در دما‌های بالاتر کاملا موثر عمل می کنند و در تمامی مناطق آب و هوایی کارکردی عالی دارند. صنایع جدید خوروسازی در دنیا لنتهای نیمه فلزی سرامیکی را به عنوان استاندارد واقعی معرفی کرده و تا سال ۲۰۱۲ بیشتر از پنجاه درصد وسایل نقلیه به این لنت ها مجهز بوده‌اند. تنها گزینه ای که استفاده از لنتهای سرامیکی را محدود میکند قیمت آنهاست چرا که اینگونه لنتها گرانترین نوع موجود هستند.
 
لنت ترمز نیمه فلزی: لنت ترمز نیمه فلزی در این میان توانسته تعادل قابل قبولی بین مقاومت سایشی، صدا و کارکرد برقرار کند. اینگونه لنتها دومین نوع رایج مورد استفاده در خودرو‌های جدید میباشند چرا که کلیه خصوصیات مناسب را در خود جمع آوری کرده اند. ضمن اینکه لنتهای نیمه‌ فلزی نسبت به انواع کاملا فلزی و ارگانیک از قیمت بالاتری برخوردارند.
 
لنت ترمز کم فلزی: این نوع از لنت ها نمونه‌هایی هستند که در تولید آنها درصد ناچیزی فلز به کار رفته است. از همین رو این نوع خاص از لنت ترمز را با نام لنت ترمز کم فلز می‌شناسند. اگرچه عمر لنت ترمز کم فلز از لنت ترمز ارگانیک بلندتر است اما سر و صدای آن هنگام کار کردن نیز به همان نسبت بیشتر است.
 

عوامل تشخیص فرا رسیدن زمان تعویض لنت خودرو :

روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر خودرو

اگر در صفحه کیلومتر خودروی‌تان چراغ قرمز رنگی که با علامت اخطار مشخص شده است روشن شود این مفهوم را می‌رساند که زمان تعویض لنت شما بسیار نزدیک است و در اسرع وقت باید لنت‌ها با مدل مشابه جدید تعویض گردند.

لرزش پدال ترمز

از جمله نشانه‌هایی که به رانندگان خودروهای سواری گوشزد می‌کند که زمان تعویض لنت ترمز آنها فرا رسیده است لرزش پدال ترمز است. به این معنی که اگر با هربار فشردن پدال ترمز این پدال شروع به لرزیدن کند، نشانه‌ا‌ی از آن است که لنت ترمز خودروی شما مستهلک و یا تمام شده است و باید در اولین فرصت ممکن تعویض گردد.

 نامیزان شدن فرمان خودرو

از تنظیم خارج شدن فرمان خودرو هم می‌تواند به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های فرسوده شدن لنت ترمز شناخته شود. اگر در هنگام ترمز گیری در سرعت‌های بالا فرمان به سمت راست یا چپ مسیر کشیده شود، ممکن است که این ایراد مربوط به وجود مشکل در لنت ترمز خودرو باشد و میزان مصرف در لنت‌های هر 2 چرخ به صورت یکسان نبوده باشد که در این مواقع باید علت این موضوع را پیگیری و مشکل را حل کرد. البته نامیزان شدن فرمان خودرو در هنگام فشردن پدال ترمز به طور قطع نشانه‌ی وجود مشکل در لنت ترمز نیست. بلکه این ایراد می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. با این حال بهتر است هنگام مواجه شدن با این مشکل پیش از انجام هر کاری سلامت لنت ترمز خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.

 ایجاد صدای غیر طبیعی به هنگام ترمز گرفتن

اگر هنگام ترمز گرفتن با صدای ناهنجار از سوی لنت‌ها مواجه شدید احتمالا به آن معنی است که لنت‌های ترمز خودرو به طور کامل از بین رفته ‌است. بنابراین باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. چرا که در غیر این صورت با هر بار ترمز گرفتن دیسک‌های ترمز خودروی شما یک قدم به سمت رویارویی با یک آسیب جدی و از کار افتادن نزدیک‌تر می‌شود.

 

امید است این مطلب برای شما مورد قبول واقع شده باشد.